تبلیغات چیست و انواع آن کدامند؟

فهرست مطالب

این مطلب رو به اشتراک بذار

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

وقتی نام تبلیغات را می شنوید اولین چیزی که به ذهن شما می رسد تبلیغات تلویزیونی، بیلبورد تبلیغاتی، سایت های تبلیغاتی و یا هر نوع تبلیغی می تواند باشد. همه ما وقتی کلمه تبلیغات به گوشمان می رسد تصور خوبی از آن داریم اما اگر بخواهیم این کلمه را توصیف کنیم برایمان دشوار است چون تعاریف متفاوتی دارد. اما در این مقاله به تعریف کلی این واژه و انواع تبلیغات و روش های تبلیغاتی می‌پردازیم.

تعریف تبلیغات

تبلیغات چیست؟

تبلیغات به معنای انتقال پیام جهت ترغیب مخاطب و تبدیل مخاطب هدف به مشتری است. در واقع در تبلیغات پیام ایجاد شده باید به شکلی منتقل شود که مخاطب را جذب کرده و انگیزه خرید محصول و یا استفاده از خدمات را برای آن ایجاد کند.

تبلیغات اگر اصولی و هدفمند باشد، می تواند بسیار تاثیر‌گذار باشد. اکثریت کسب و کار‌ها و برند ها درصد زیادی از موفقیت خود را مدیون تبلیغات هستند. البته اگر تبلیغ ما به صورت اصولی و حرفه ای انجام نشود تاثیر مثبتی ندارد.

تعریف تبلیغات

برای تبلیغات تعاریف علمی و گسترده زیادی وجود دارد و به قدری گسترده است که می توانیم هزاران تعریف برای آن بیاوریم. تبلیغات از گذشته تا امروز میان ما وجود داشته حتی شاید برخی اوقات متوجه برخی از آنها نشویم. همه‌ی افراد شخصا در زندگی خود حتی شاید در طول روز چندین بار این عمل را انجام داده باشند. به عنوان مثال شما هنگامی ویژگی های خوب یک فروشگاه یا رستوران را برای کسی تعریف می کنید در واقع برای آن تبلیغ می کنید. پس به این نتیجه می رسیم که تبلیغات در زندگی اجتماعی همه‌ی انسان ها ریشه دارد.

در تبلیغات از فرستنده پیامی ارسال می شود تا دریافت کننده را به سوی اهداف خود هدایت کند. حال این هدف می تواند خرید محصول یا استفاده از خدمات باشد. یکی از مهمترین عواملی که باعث موفقیت در تبلیغات می شود پیام تبلیغاتی است چون اگر تبلیغات را یک اسلحه تصور کنیم پیام تبلیغاتی مانند گلوله عمل می کند.

جهت مشاوره با ما تماس بگیرید.

تاثیر تبلیغات بر کسب و کار‌ها چیست؟

  • افزایش آگاهی از برند
  • تبدیل مخاطب به مشتری
  • معرفی محصول جدید و افزایش فروش
  • متمایز کردن برند شما از رقبا
  • افزایش ارزش و اعتبار برند شما

بازاریابی و تبلیغات چه ارتباطی با هم دارند؟

در واقع بازاریابی یک استراتژی و هدفی بزرگ برای انتقال پیام جهت شناخته شدن برند و افزایش فروش است. تبلیغات زیر شاخه ای از بازاریابی است که در واقع یکی از روش های انتقال پیام است و یکی از محبوب ترین استراتژی های بازاریابی جهت ارتباط با مخاطب است.

تبلیغات محیطی

انواع تبلیغات

تبلیغات آفلاین 

تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی، شهری یا خارج از خانه یکی از مرسوم ترین و محبوب ترین روش های تبلیغاتی است که از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است و خود این روش دارای ابزار های متفاوت و متعددی مانند، تابلو های تبلیغاتی، تلویزیون های شهری، تبلیغات متحرک یا ترانزیت مثل وسایل نقلیه عمومی است که هر کدام از این ابزار ها نیز اهداف متفاوتی دارد.

تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی

این روش تبلیغاتی نیز همواره مورد استفاده کسب و کار ها چه بزرگ و چه کوچک قرار گرفته است. این روش تبلیغاتی ابزار های متعددی دارد مثل کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت، کارت پستال و… همچنین آگهی های روزنامه ها و مجلات نیز شامل همین روش تبلیغاتی می شود.

تبلیغات تلویزیونی و بازرگانی

قطعا همه ما با این روش تبلیغاتی آشنایی داریم و هر گاه که تلویزیون را روشن می کنیم چشممان به این تبلیغات می خورد. این تبلیغات که به صورت های مختلف وجود دارد مثل تیزر های تبلیغاتی، برنامه های تبلیغاتی یا آرم آگهی تاثیر زیادی در برندینگ، فروش محصول و افزایش اعتبار برند دارد اما معایبی هم دارد. هزینه این تبلیغات بسیار بالاست و ممکن است اگر جذابیتی برای بیننده نداشته باشد از تبلیغات گذر کند یا گیرنده خود را خاموش کند.

اخیرا شبکه‌های نمایش خانگی نیز در این روش تبلیغاتی نیز طرفدار زیادی پیدا کرده اند و دلیل آن برنامه های پر بازدید در این شبکه ها است که البته مربوط به تبلیغات آنلاین است.

تبلیغات پیامکی

همگی با این روش تبلیغاتی به خوبی آشنایی داریم. این روش تبلیغاتی به دلیل هزینه پایین و امکان ارسال پیامک تبلیغاتی به صورت گسترده طرفداران زیادی در کسب و کار ها دارد و با نگاهی به پیامک هایی که روزانه برای ما ارسال می شود می توان به صحت این موضوع پی برد.

با اینکه عده‌ی زیادی از مردم حس خوبی به این تبلیغات ندارند اما نرخ باز کردن پیامک توسط مخاطبین بالاست و قطعا اگر پیشنهاد جذابی برای مخاطب ارسال کنید یا از کیفیت محصولات یا خدمات برند شما راضی باشند این روش تاثیر خوبی دارد و پر‌بازده است.

تبلیغ رادیویی

اگر شما هم فکر می کنید که رادیو مخاطب زیادی ندارد سخت در اشتباهید. رادیو بسیاری از محتوای خود را از دست داده است اما همچنان تعداد زیادی از افراد جامعه طرفدار سفت و سخت رادیو هستند و رادیو تاثیر خوبی برروی آنها می گذارد پس در نتیجه تبلیغ از طریق رادیو می تواند بسیار تاثیرگذار برروی قشر خاصی از جامعه باشد.

تبلیغات چریکی

تبلیغات چریکی

تبلیغات چریکی یا گوریلا مارکتینگ یکی دیگر از روش های تبلیغات است که جذابیت زیادی دارد. این روش هزینه کمتری نسبت به روش های دیگر دارد یا اینکه نسبت به هزینه ای که دارد بازده بالا و تاثیر بیشتری در فروش و برندینگ دارد.

این روش تبلیغاتی معمولا در تمامی دنیا رایج است، اما در ایران هنوز نمونه ای از این تبلیغات مشاهده نکردیم اما اگر استفاده از این روش رایج شود قطعا طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد. در ادامه نمونه هایی از این تبلیغات را مشاهده خواهید کرد اما مقاله ای کامل در مورد این روش تبلیغاتی برای شما تهیه کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

تبلیغات چریکی چیست؟

تبلیغات آنلاین

این روش یکی دیگر از انواع تبلیغات است که کاملا با تبلیغات سنتی متفاوت است. این نوع تبلیغات اگهی‌های بازرگانی هستند که فقط در صورت اتصال به اینترنت می‌توان آنها را دید. این روش از طریق کانال‌هایی انجام می شود که به اینترنت متصل هستند که در ادامه این کانال‌ها و روش های تبلیغات انلاین را به شما معرفی می‌کنیم.

1.وبسایت‌ها

به طور کلی می‌توان گفت که وبسایت‌ها یکی از مهمترین کانال‌ها برای تبلیغات آنلاین هستند. هنگامی که شما به دنبال محصول، خدمات یا مطلب مورد نظر خود هستید و وارد وبسایتی می‌شوید آیتم‌های تبلیغاتی متفاوتی در حاشیه و نوار‌های کناری وبسایت توجه شما را جلب می‌کند که هر یک از این المان‌های گرافیکی یا تصویری یک روش و هدف متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی تمام این موارد می‌پردازیم.

کدام یک از انواع برندینگ را انتخاب کنیم؟

بنری

تبلیغ بنری معروف ترین روش در نوع آنلاین است. بنر‌های تبلیغاتی که در وبسایت‌ها مشاهده می‌کنید در واقع نسل جدید همان بنر‌هایی هستند که در خیابان‌ها بر‌روی بیلبورد‌ها نصب می‌شوند. این بنر‌های تبلیغاتی موجود در وبسایت‌ها هدف و کارایی همان بیلبورد‌ها را دارند با این تفاوت که بیلبورد‌ها افرادی که از معابر عبور می‌کنند را هدف می‌گیرند اما بنر‌های وبسایت‌ها افرادی که در وبسایت حضور دارند را هدف می‌گیرند و وظیفه هر دو افزایش آگاهی از برند است. البته بنر هایی که در وبسایت‌ها قرار دارند وظیفه هدایت کاربر به وبسایت هدف را نیز بر عهده دارند.

همسان

همانطور که گفتیم بنری معروف‌ترین روش تبلیغاتی آنلاین است همسان هم کار‌آمد ترین نوع آن است. این روش همانند تبلیغ بنری است اما از آنجایی که گاهی اوقات بنر های حاشیه وبسایت ممکن است برای کاربر آزار دهنده باشد و آلودگی بصری ایجاد کند پس در برخی مواقع از روش همسان استفاده می‌کنیم. Native Advertisment به شکلی طراحی می‌شود که با قالب و محتوای وبسایت هماهنگ باشد و برای کاربر آزاردهنده نباشد. 

در این روش آگهی به صورت همسان و یکدست با قالب سایت در محتوای مورد نظر قرار می‌گیرد و به همین دلیل به آن همسان می‌گویند.

ریتارگتینگ

این روش یکی از جدیدترین ها است و از آن به عنوان نسل جدیدی از تبلیغات یاد می شود. ری تارگت شدن به معنی دوباره مورد هدف قرار گرفتن و در ریتارگتینگ به این صورت است که وقتی کاربر وبسایت شما یا یکی از محصولاتتان را مشاهده کرد در وبسایت های دیگر تبلیغ و آگهی شما را مشاهده کند.

پوش نوتیفیکیشن

شما به خوبی با این نوع برخورد داشته اید اما شاید توجهی نسبت به آن نداشتید. در بسیاری از مواقع وقتی برای اولین بار وارد یک وبسایت می شوید پیامی برروی صفحه به شما نمایش داده می شود که هدف آن معرفی محصول یا یک تخفیف را به شما اطلاع می دهد. این پیام تبلیغاتی پوش نوتیفیکیشن نام دارد.

2.شبکه های اجتماعی

به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی و افزایش متداوم محبوبیت این شبکه ها در میان مردم بسیاری از کسب و کار ها به فکر تبلیغ در این شبکه ها افتادند و انجام داده و نتیجه ی بسیار خوبی گرفتند و تبدیل به یکی از کانال های تبلیغاتی شدند.

3.اپلیکیشن ها

اگر شما یک گوشی هوشمند دارید غیر ممکن است تا به حال هنگام استفاده از برنامه های موبایل به این تبلیغ ها برخورد نکرده باشید. بعضی از برنامه ها و بازی های تلفن های هوشمند در ازای نمایش آگهی ها اجازه‌ی استفاده از نسخه پرمیوم (نسخه‌ای از آن نرم افزار که رایگان نیست) را به شما می‌دهند و یا در برخی از بازی‌ها هنگامی که بازی به دلیل باخت شما به پیایان می‌رسد در ازای تماشای ویدیو‌های تبلیغاتی به شما فرصت ادامه بازی را می‌دهند.

4.موتور‌های جستجو

امروزه تقریبا تمامی مردم برای جستجو در اینترنت و پیدا کردن محصول، خدمات و به طور کلی هر چیزی از موتور‌های جستجو استفاده می‌کنند که بسیار هم کاربردی است. بهترین موتور جستجو از نظر کاربران گوگل است و سیستم تبلیغاتی گوگل، گوگل ادوردز نام دارد. شما می‌توانید با استفاده از گوگل ادز و انتخاب کلمات مورد نظر به محض جستجوی کلمه توسط مخاطب در صدر نتایج جستجو ظاهر شوید.

انواع تبلیغات بر اساس استراتژی

ATL، BTL، TTL

اگر در حوزه بازاریابی علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش باشید و اطلاعات به روز داشته باشید برای یکبار هم که شده این کلمات به گوش شما رسیده اند. یکی از مهم ترین ارکان تبلیغات استراتژی تبلیغات است. استراتژی های تبلیغاتی باعث جدا سازی ابزار ها و رسانه های تبلیغاتی شده اند. هر کدام از این استراتژی ها در تبلیغات نفوذ پذیری و تاثیر گذاری مختلفی دارند که طبق هدف و نیاز برند از آن استفاده می شود.

ATL

Above the line Advertising به معنای تبلیغات روی خط یا تبلیغات ATL تبلیغاتی هستند که به صورت گسترده و عمدتا بدون تشخیص مخاطبین هدف و فراگیر انجام می شوند. به عنوان مثال شما وقتی یک بیلبورد تبلیغاتی توسط یک برند اکران می شود میلیون ها نفر تبلیغات روی بیلبورد را می بینند اما قطعا همه ی آن افراد مخاطب آن تبلیغات نیستند. پس در نتیجه این نوع تبلیغات، برای برند هایی پیشنهاد می شوند که قصد دارند به صورت گسترده پیامی را منتقل کنند و مخاطبین هدف از بین عموم بینندگان تبلیغ پیام را دریافت کنند.

ابزار های تبلیغاتی که برای این نوع تبلیغات استفاده می شوند عمدتا تابلو های تبلیغاتی، رادیو، تلویزیون و  رسانه های مکتوب هستند.

BTL

Below The Line Advertising به معنای تبلیغات زیر خط یا تبلیغات BTL تبلیغاتی هستند که بر خلاف تبلیغات ATL  دارای استراتژی مشخص و متمرکز بر روی مخاطبان هدف هستند. در این تبلیغات، استراتژی بیشتر تمرکز بر روی آنالیز و تحلیل و افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری است. در تبلیغات BTL از ابزار هایی به غیر از تابلو های تبلیغاتی، تلویزیون و رسانه های مکتوب استفاده می شود.

ابزار هایی که در این تبلیغات استفاده می شوند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی میدانی و face to face، تبلیغات شبکه های اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات پیامکی و تلفنی و کیوسک های تبلیغاتی است.

TTL

Through The Line Advertising به معنای تبلیغات درون خط یا تبلیغات TTL ترکیبی از ATL و BTL است. معمولا برند های بزرگ از این نوع تبلیغات استفاده می کنند چون هزینه این تبلیغات زیاد است. کمپین های 360 درجه  و دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال بهترین نمونه برای TTL هستند.

حال که با انواع ابزار ها و رسانه های تبلیغات و استراتژی های تبلیغاتی آشنا شدید نوبت به انتخاب رسانه یعنی مهم ترین گام می رسد. توجه داشته باشید که رسانه وظیفه ی انتقال پیام تبلیغاتی را بر عهده دارد و اهمیت زیادی در تبلیغات دارد.

راهکارهای مناسب برای تاثیرگذاری تبلیغات

در حوزه بازاریابی رقابت برای جذب مخاطب به شدت تنگاتنگ است و برای اینکه از رقیبان خود جلو بزنیم باید از جدید ترین راهکار ها استفاده کنیم که در ادامه برای شما شرح می‌دهیم.

از هوش مصنوعی (AI) استفاده کنید

هوش مصنوعی یکی از جدیدترین دستاورد‌ها در تکنولوژی است که باعث توسعه بسیاری از کسب و کار‌ها شده است. هوش مصنوعی در تبلیغات باعث می شود مخاطبان خود را بهتر دسته بندی کنید و کمپین خود را رفتار محور پیش ببرید.

شخصی سازی را جدی بگیرید

شخصی سازی در تمامی روش های تبلیغاتی همیشه تاثیرگذار بوده است. به عنوان مثال در طراحی تبلیغات محیطی و یا در پیامک های تبلیغاتی هرچقدر که مخاطب حس نکند پیام تبلیغاتی از طریق ربات ها ارسال شده است تاثیرگذاری پیام بیشتر می شود.

تبلیغات ویدیویی و موبایلی

ویدیو در تمامی پلتفرم ها مانند اینستاگرام و یوتیوب که بستر مناسبی برای بارگزاری ویدیوهاست می تواند تاثیر خوبی در روند رشد شما داشته باشد. از آنجایی که ویدیو تاثیر بیشتری نسبت به عکس و متن دارد پس توانایی وایرال شدن بیشتری دارد.

موبایل ها نیز امروزه وسیله ای هستند که از ما جدا نمی شوند و وابستگی زیادی نسبت به موبایل ها پیدا کرده ایم پس موضوع عجیبی نیست که تبلیغ موبایلی یک روش تاثیرگذار باشد.

 

گام های انتخاب رسانه در تبلیغات

  • تعیین سطح فراگیری
  • تعداد ارسال پیام تبلیغاتی
  • شکل تاثیر گذاری
  • رسانه
  • بازه زمانی تبلیغات

چه عواملی در انتخاب رسانه تبلیغات تاثیر می گذارند؟

  1. تعداد و نوع مخاطب هدف
  2. هماهنگی بین محل تبلیغات و مخاطبان هدف
  3. رسانه مورد علاقه مخاطب باشد

تبلیغات با آژانس تبلیغاتی مشکات

مسیر موفقیت با تاریکی و پیچ و خم های زیادی رو به رو است و ما می توانیم به عنوان مشاور تبلیغاتی و با تبلیغات هدفمند و طراحی استراتژی حرفه ای روشنایی مسیر شما باشیم تا در کمترین زمان بیشترین بازده را برای شما ایجاد کنیم.

با ما زمان بخرید.

جهت مشاوره با ما تماس بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)

این مطلب رو به اشتراک بذار

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

یک دیدگاه ارسال کنید

تماس با ما

لوگو مشکات سفید

تماس با ما

لوگو مشکات سفید