تبلیغات چریکی چیست؟

تبلیغات چریکی
فهرست مطالب

این مطلب رو به اشتراک بذار

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

روش های زیادی در تبلیغات محیطی و دیجیتال وجود دارد که در این مقاله به بررسی تبلیغات چریکی که یکی از روش های خلاقانه تبلیغاتی است می پردازیم.

تبلیغات چریکی چیست؟

تبلیغات چریکی یا بازاریابی پارتیزانی یا (Guerilla Marketing) نوعی از تبلیغات است که با راه کار های نوین و خلاقانه و خلق ایده های جذاب و با هزینه کمتری توجه مخاطبین را به خود جذب می کند.

ویژگی بارز تبلیغات چریکی نو آورانه بودن و خلق اثری متفاوت است. نکته مهم تبلیغات چریکی این است که مخاطبی که با تبلیغات شما رو به رو می شود حتی اگر به محصول شما نیاز نداشته باشد یا محصول شما مورد پسند آن شخص نباشد باز هم به خاطر تبلیغ خلاقانه ای که داشته تا مدت ها این تبلیغ در ذهن آن می ماند.

تبلیغات چریکی به چه معناست؟

نام تبلیغات چریکی یا بازاریابی پارتیزانی از جنگ های چریکی گرفته شده است. در جنگ های چریکی به عنوان مثال یک ارتش 100 نفره قصد مقابله با ارتشی 1000 نفره را دارند و توانایی مقابله مستقیم و رو در رو را ندارند پس روش های جنگی نامنظمی را خلق و استفاده می کنند و با نفرات کمتر پیروز میدان می شوند.

در تبلیغات چریکی هم به همین شکل است که از روش هایی با هزینه کمتر ایده ای را خلق می کنند که ماندگاری و تاثیر زیادی بر روی مخاطب و فروش محصول داشته باشد.

زمانی که بودجه‌ تبلیغاتی شما کم باشد یا رقیبای خیلی گردن کلفتی داشته باشید، مسلما نمی‌توانید مستقیما با انها وارد رقابت تبلیغاتی شوید ؛ چون هیچ شانسی برای پیروزی وجود ندارد. لذا برای این جور موقعیت ها از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنیم.

اهداف تبلیغات چریکی

  • نو آوری
  • بازده بالا
  • هزینه کم
  • ماندگاری در ذهن

در تبلیغات چریکی این عوامل همگی دست به دست هم می دهند و باعث تاثیر گذاری بالا و سریع در ذهن مخاطب می شوند.

اصول تبلیغات چریکی

شناسایی مشتریان وبدست آوردن اطلاعات کلی

قدم اول شناسایی و بدست آوردن اطلاعات راجب مخاطب و مشترریان هدف می باشد منظور این است که به این موضوع پی ببریم که مشتریان ما بیشتر تبلیغات سنتی توجهشان را جلب می کند یا تبلیغات اینترنتی مورد توجهشان قرار می گیرد.

تمرکز بر بازار هدف کوچک

این روش تبلیغات بیشتر برای شرکت های کوچک عملی تر و کاربردی تر است اما شرکت های بزرگ هم می توانند از تبلیغات چریکی استفاده کنند. گاهی شرکت های کوچک اگر بازار هدف خود را مشخص کرده و طبق نیاز مشتریانشان عمل نمایند قطعا می توانند از شرکت های بزرگتر در عرصه کاری خود سبقت بگیرند .

خلق کردن ایده های جدید

مهم ترین عامل موفقیت در بازاریابی چریکی خلق ایده جذاب است و این ایده است که باعث جذب مخاطب می شود.

معیار اصلی ماندگاری در ذهن ها است

معیار اصلی در تبلیغات چریکی سود و ماندگاری د ذهن است نه فروش فوری محصول. تبلیغات چریکی در طولانی مدت سود آور است.

تبلیغات چریکی
در این کمپین شرکت جیپ با ایجاد فضای پارکینگ در فضای نا مناسب برای پارک کردن به نمایش قدرت محصول خود پرداخت.
تبلیغات چریکی
شرکت نایک در این کمپین با برداشتن مکان نشستن از نیمکت های پارک ها مردم را تشویق به پیاده روی یا دویدن و تندرستی می کند.

انواع روش های تبلیغات چریکی

1) Astroturfing  :

در این روش از طریق وبلاگ هایی که به اصطلاح مردمی هستند اما در واقع چنین نیست و وبلاگ های شرکتی هستند مورد کمپین ها صحبتی می شود و سپس اخبار مربوطه باز نشر شده و در رسانه های دیگر وایرال می شود مثلا همان ابتکاری که آپارات در مورد ترافیک اتوبان های تهران ساخت و با باز نشر شدن آن بیشتر مردم آگاه شدند .

2) بازاریابی ویروسی :

همان طور که از نامش پیداست مثل یک ویروس منتشر می شود مانند بیلبورد های تبلیغاتی خنده داری که در بعضی از نقاط شاهد آن هستیم .

3) بازاریابی دهان به دهان :

این روش نیز به تبلیغات چریکی مربوط است و ممکن است افراد با دیدن بیلبورد های تبلیغاتی جذاب و خنده دار و تعریف آن برای فردی دیگر و در نتیجه کنجکاوی و سرچ و نمایش برند ناخودآگاه به تبلیغ بپردازد .

4) بازاریابی حضوری :

این روش به تبلیغات در محل تمرکز دارد و یک ارتباط مستقیم با مخاطب برقرار می نماید طوری که گویا مخاطب در همان مکان قرار گرفته است مثلا داروخانه برای تبلیغ قرص و یا شامپو می تواند در همان داخل داروخانه تبلیغی مبتکرانه داشته باشد که این حس در فرد ایجاد شود که حتما با مصرف آن قرص یا شامپو یا هر چیز دیگر مشکلش برطرف خواهد شد و اقدام به خرید نماید .

5) بازاریابی تجربه ای :

باید اجازه دهید که مشتریان در مکان هایی بتوانند محصولات شما را استفاده کنند و مزیت های آن ها را درک نمایند مثلا شرکت مبل سازی IKEA  با چند روش ابتکارانه در ایستگاه های اتوبوس به جای آن صندلی های پلاستیکی اذیت کننده مبلمان خود را به طور رایگان تعبیه کرد تا مردم بتوانند بر روی آنها بنشیند و میزان راحتی و کیفیت آن را به طور واقعی درک کرده و بسنجند

6) بازاریابی Outdoor :

گاهی نمای شهری تکراری و کسل کننده است با ایجاد یک ایده خلاق و پیاده سازی کارهای هنری بر روی پیاده روها و خیابان ها  که جنبه تبلیغی داشته باشند می تواند بسیار جلب توجه نماید.

7) بازاریابی Indoor  :

مشابه بازاریابی Outdoor است با این تفاوت که به مکان های داخلی مانند داخل فروشگاه ، مترو ، فرودگاه ، مکان های تجاری و غیره معطوف می شود مثلا بسیاری از اسباب بازی فروش ها برای تبلیغ از شگردهای خلاقانه تبلیغاتی در محیط داخلی محل کار خود استفاده کرده اند.

8) بازاریابیEvent Ambush  :

این روش بازاریابی برروی رویداد تمرکز زیادی دارد و هنگام برگزاری رویدادهایی که جمعی از افراد به آنجا مراجعه می کنند مانند کنسرت ها یا مسابقات ورزشی از روشی جذاب برای تبلیغ بهره می برند .

9) بازاریابی Experiential :

این روش ارتباط بین برند و مخاطبان را برقرار می کند . در این روش مخاطبان در کمپین مدنظر شرکت می کنند و خود اجرا کننده می شوند تا به نتیجه نهایی دست یابد.

جهت مشاوره با ما تماس بگیرید.

5/5 - (93 امتیاز)

این مطلب رو به اشتراک بذار

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

3 پاسخ به “تبلیغات چریکی چیست؟”

یک دیدگاه ارسال کنید

تماس با ما

لوگو مشکات سفید

تماس با ما

لوگو مشکات سفید